How are art institutions funded, and where is the money coming from? What kind of financial support should institutions accept? How do artists and activists utilise soft power, for example in the recent Kiasma strike, and what effects can it have? 

Ervin Latimer hosts the fifth of the Stop Hatred Now podcast
titled Clean Money Art & Funding.

He converses about funding and art and the relation of these two with guests Terike Haapoja and Bassam El Baroni.

Terike Haapoja is a Brooklyn based artist. In her installations, writings and collaborations, Haapoja explores possibilities for non-violent coexistence, focusing especially on multi-species politics. She was one of the core organisers of the recent kiasma strike.  Bassam El Baroni is associate professor of curating and art mediation at the School of Arts, Design and Architecture, Aalto University. His most recent research engages with issues such as financialization in relation to artistic practices, AI and curating, artists’ engagement with infrastructural futures and histories, and new forms of artist-led activism. Ervin Latimer is a fashion and print designer, and the founder of deady-to-wear label Latimmier. Alongside design work Latimer writes and lectures on the intersections of queer-culture, anti-racism, masculinity and fashion.

Tune in on Spotify!

Stop Hatred Now 2023 podcast is produced by Mira Eskelinen for UrbanApa.

Editing by Mira Eskelinen, sound mixing by Timo Tikka.

Speaker info

  • Photo of Ervin Latimer

    Ervin Latimer

    HOST

    Ervin Latimer is a fashion and print designer, and the founder of deady-to-wear label Latimmier. Alongside design work Latimer writes and lectures on the intersections of queer-culture, anti-racism, masculinity and fashion.

    Ervin Latimer on vaate- ja printtisuunnittelija ja Latimmier muotimerkin perustaja. Suunnittelijan työn ohella Latimer kirjoittaa ja luennoi queer-kulttuurin, antirasismin, maskuliinisuuden ja muodin risteyskohdista.

  • Photo of Terike Haapoja

    Terike Haapoja

    GUEST

    Terike Haapoja is a Brooklyn based artist. In her installations, writings and collaborations, Haapoja explores possibilities for non-violent coexistence, focusing especially on multi-species politics. Animality, coexistence, time, loss and mending connections are recurring themes in her work. She often lends institutional bodies, such as political parties, museums or courts, to criticize the human-centrism of the Western worldview and to search for alternative forms of coexistence. Her collaboration with author Laura Gustafsson includes, for example, utopic Museum of Nonhumanity (2016) which is dedicated to the victims of the human-animal binary; videoinstallation Becoming (2020), which explores the upcoming, more sustainable ways of being human; The Museum of the History of Cattle (2013), which examines the world history from a bovine perspective.

    Even as Haapoja’s work roots from environmental thinking and draws from critical animalstudies and posthumanism, it also engages in dialogue with feminist and postcolonial discussions and critically considers the othering and power of Western humanism. Currently Haapoja works with Animal Capitalism, a project which combines seeking of multi-species leftist thinking, research and art.

    Terike Haapoja on Brooklynissa asuva kuvataiteilija. Hänen installaationsa, kirjoituksensa ja yhteistyönsä tutkivat väkivallattoman rinnakkaiselon mahdollisuutta, keskittyen erityisesti monilajiseen politiikkaan. Eläimyys, rinnakkaiselo, aika, menetys ja yhteyksien korjaaminen ovat toistuvia teemoja Haapojan teoksissa. Projektit lainaavat usein poliittisen puolueen, museon tai tuomioistuimen kaltaisia institutionaalisia muotoja kritisoidakseen länsimaisen maailmankuvan ihmiskeskeisyyttä, etsien vaihtoehtoisia yhteiselämän muotoja. 2008 valmistunut Suljettu Joukko – Avoin Kesto -installaationäyttely pohti teknologian, luonnon ja kuolevaisuuden suhteita, ja 2011 lanseerattu Toisten Puolue -projekti tarkasteli luonnon oikeuksia ja monilajisen poliittisen yhteisön mahdollisuutta. Haapojan yhteistyö kirjailija Laura Gustafssonin kanssa käsittää muun muassa ihmisen ja eläimen välisen rajanpiirron uhreille omistetun, utooppisen Epäihmisyyden museon (2016); videoinstallaation Becoming, joka tutkii tulossa olevia, kestävämpiä tapoja olla ihminen (2020); ja maailmanhistoriaa naudan näkökulmasta esittävän Naudan historian museon (2013). Vaikka Haapojan työ juurtuu ympäristöajatteluun ja ammentaa kriittisestä eläintutkimuksesta ja posthumanismista, se käy vuoropuhelua feminististen ja postkolonialististen keskustelujen kanssa ja pohtii kriittisesti länsimaisen humanismin toiseuttamisen ja vallan rakenteita. Haapoja työskentelee parhaillaan monilaijista vasemmistolaista ajattelua etsivän, tutkimusta ja taidetta yhdistävän Animal Capitalism -projektin parissa. Haapoja edusti Suomea 55. Venetsian biennaalissa yksityisnäyttelyllä Pohjoismaisessa paviljongissa. Hänen työstään samiinsa tunnustuksiin kuuluu Guggenheim Fellowship (2022), ANTI-festivaalin palkinto (2016), Dukaattipalkinto (2008), ja yhdessä Laura Gustafssonin kanssa Mediataiteen valtionpalkinto (2016) sekä Kiila-palkinto (2013). Haapojan ja Gustafsson&Haapojan teoksia on esitetty laajasti yksityis- ja ryhmänäyttelyissä Suomessa ja ulkomailla.

  • Photo of Bassam El Baroni

    Bassam El Baroni

    GUEST

    Bassam El Baroni is associate professor of curating and art mediation at the School of Arts, Design and Architecture, Aalto University. Formerly, he lectured at the Dutch Art Institute, ArtEZ University of the Arts, Arnhem (2013 – 2019) and was artistic director of the now folded non-profit art space ACAF - Alexandria Contemporary Arts Forum in Alexandria, Egypt (2005 – 2012). His most recent research engages with issues such as financialization in relation to artistic practices, AI and curating, artists’ engagement with infrastructural futures and histories, and new forms of artist-led activism.

    Bassam El Baroni toimii kuratoinnin ja taiteen kommunikoinnin apulaisprofessorina Taiteiden ja suunnittelun korkakoululla Aalto-yliopistolla. Hän on aiemmin toiminut luennoitsijana hollantilaisessa Taideinstituutissa Arnhemissa (2013-2019) sekä voittoa tavoittelemattoman, sittemmin lakkautetun taidetila ACAF - Alexandria Contemporary Arts Forumin taiteellisena johtajana Egyptin Alexandriassa (2005-2021). Viimeaikaisissa tutkimustöissään El Baroni on paneutunut rahoituksen ja taiteellisten käytäntöjen suhteeseen, tekoälyyn ja kuratointiin, uusiin taiteilijalähtöisiin aktivismin muotoihin sekä siihen, miten taiteilijat osallistuvat infrastuktuurin tulevaisuuksiin.

Previous
Previous

Tunnetyö taiteessa ja aktivismissa